Miért nem vennék használt nyári gumit?
Az évek során a gumi szerkezete, tulajdonságai megváltoznak, a legtöbb gyártó 6 évig javasolja az abroncs használatát a gyártástól számítva. Akkor is, ha ennek nagyobb részét nem az autón töltötte!

A mai gazdasági környezetben, anyagi lehetőségeink mellett az autó egy olyan „kötelező luxus”, aminek javíttatásán, karbantartásán könnyen tudunk spórolni. Sajnos a gépkocsi tartása időnként komoly költségeket eredményez, példa erre ha gumiabroncsokat kell cserélni, mert az előző garnitúra tönkrement. Különböző márkák és minőségek lévén nem ritka, hogy azonos méretben a vételár akár megduplázódhat, triplázódhat, ha egy nevesebb márka prémium abroncsát választjuk.
Az is igaz ugyanakkor - ha egy átlagos év/km-t futó járművet veszünk alapul, amely mondjuk évente 20 000 km-t közlekedik - hogy ha törekszünk a biztonsági előírásokra, javaslatokra, téli, illetve nyári garnitúrát használunk az évszaknak megfelelően, akkor egy-egy abronccsal 10 000 km-t közlekedhetünk.
A gumi gyártók 6 évig javasolják az abroncs használatát, utána normál használat mellett megindul egy olyan visszafordíthatatlan folyamat, melyben a gumi szerkezete, tulajdonsága megváltozik az anyagfáradás következtében (nagy a gumi hőingadozása, éri a napsütés, belapuláskor nyíró igénybevételek, stb).
Mi következik ebből?
Hat év után - bár az abroncsban még csak 60 000 km van és a profil mélysége akár 40…50 % vagy e feletti - biztonsággal nem szerelhető fel a járműre, mert azok a fékezési és úttartási tulajdonságai, amelyek szükségesek lennének, már csak nyomokban fedezhetők fel. Ennél idősebb gumikon általában már megjelenik a körbefutó hajszálrepedés, majd később az egybefüggő mély repedés. Szerencsés esetben ezek a padkával érintkezve kihasadnak, és okoznak légnyomás problémát, kellemetlenebb szituációban menet közben robban szét, okozva ezzel balesetveszélyt.
Bár tudom, hogy az új gumiabroncs árának csak töredéke a használté, de sajnos a használt kereskedők nem teszik hozzá, hogy egy – tőlünk nyugatabbra már a kora miatt lecserélt – idős gumit kívánunk megvásárolni. Használhatósága még egy-két év. Ha viszont azzal kalkulálunk, hogy évente-kétévente kell ilyen abroncsot vásárolnunk, már sokszor többet költünk, mintha újat vásároltunk volna.
A gumiba besajtolt DOT szám avatott szemeknek információt adhat a vásárolandó abroncs életkoráról.
Előfordul, hogy túltárolt új gumit kínálnak eladásra. Azokat csak akkor vegyük meg – véleményem szerint – ha az értékesítőben megbízunk annyira, hogy a gyártók által javasolt, megfelelő technológiával tárolta azokat. Két évesnél idősebb guminál már el kell gondolkodnunk, és csak megfelelő kompenzáció esetén vásároljuk meg!